کنترل تعادل سدیم و فشار خون در پوست

تحقیقات بروی فشار خون عموماً بروی کلیه ها ، عروق خونی و مغز متمرکز بوده است، اما علیرغم حجم گسترده ی تحقیقات در این زمینه محققین همچنان از درک  علت افزایش فشار خون در 90 درصد از بیماران عاجز هستند، به همین علت دانشمندان در این تحقیق روش متفاوتی را برای درک این موضوع دنبال کرده اند.

دکتر Titzeو همکارانش نوع جدیدی از سلولها و مولکولها را در پوست شناسایی کردند که در کنترل تعادل سدیم و فشارخون نقش دارند.

دریک مجموعه از تحقیقات ، دکتر Titzeو همکارانش شواهدی را مبنی بر دخالت  ارگان دیگری – پوست – در کنترل فشارخون یافتند. آنها متوجه شدند که  بدن سدیم را در زیر پوست ذخیره می کند و سلولهای سیستم ایمنی و مویرگهای لنفاوی در تعادل سدیم و فشار خون نقش دارند. بعد از اعلام این مطلب بحث های بسیاری از سوی دیگر دانشمندان مطرح شد .

دکتر Titzeمی گوید: از اینکه بسیاری از دانشمندان و پزشکان از باور این موضوع سرباز می زدند و یا وجود آنرا کتمان می کردند بسیار تحت تأثیر قرار گرفته بودم زیرا این زمینه از تحقیقات با دانش متعارف و موجود متفاوت بود. بهمین علت ما تصمیم گرفتیم با روشهای پیشرفته این موضوع را ثابت کنیم.

در حال حاضرنتایج این تحقیق در Journal of Clinical Investigation(2013,3,june)منتشر گردیده است و محققین با استفاده از روشهای ژنتیکی و مولکولی در موشها ثابت کردند که متابولیسم نمک در پوست برای کنترل سیستمیک فشار خون بسیار مهم است .

دانشمندان نشان دادند در موشهایی که با رژیم پرنمک تغذیه می شوند میزان زیادی نمک در پوست تجمع می یابد. سلولهای سیستم ایمنی MPS یا)(mononuclear phagocyte system متوجهتجمع نمک شده و سبب فعال شدن پروتئینی به نام TONEBPمی شوند. این پروتئین تولید فاکتور رشد VEGFCرا در سلولهای ایمنی افزایش داده  و سبب تولید رگهای لنفی پوستی و افزایش تصفیه ی سدیم و کلرید می شوند.

 تحقیق اخیر نشان داد که حذف ژن TONEBPدر سلولهای MPSاز پاسخ  VEGFCبه رژیم غذایی پر نمک ممانعت می کند و سبب افزایش فشار خون می شود.  بعلاوه ممانعت از پیام رسانی از طریق گیرنده های VEGFCدر عروق لنفاوی از تغییرات  در دانسیته ی عروق لنفی( افزایش تعداد عروق) جلوگیری می کند و نتیجه ی آن ایجاد فشار خون حساس به نمک خواهد  بود.

این یافته ها از این ایده که سیستم لنفاوی و سیستم ایمنی در پوست برای تنظیم ترکیب الکترولیت ها (سدیم و کلرید) و فشار خون همکاری می کنند، حمایت میکند. نقص در این سیستم تنظیمی میتواند موجب بروز فشار خون حساس به نمک شود.

به منظور مطالعه ی ارتباط کلینیکی ذخیره ی سدیم در انسان، محققین از تکنولوژی  تصویر برداری رزنانس مغناطیس (MRI)برای تشخیص سدیم استفاده کردند . آنها در اوایل سال گزارشی را منتشر کردند که تجمع سدیم درماهیچه و پوست انسان را  نشان می داد در این گزارش به افزایش تجمع سدیم با افزایش سن و ارتباط آن با فشار خون  اشاره شده بود.

قدم بعدی تحقیق درمورد تأثیر افزایش تجمع سدیم برای مثال بر خطر ابتلا به بیماریهای قلبی- عروقی است. آنها قصد دارند دوبار در سال به اندازه گیری میزان سدیم بافتها در بیش از 2000 نفر در طی 5 سال بپردازند تا در مورد ارتباط افزایش سدیم  با بروز حملات قلبی، سکته یا سایر بیماریهای عروقی تحقیق کنند.

به گفته ی دکتر Titze: چنانچه ذخیره ی سدیم یک بیماری محسوب شود در این صورت باید بروی جلوگیری از تجمع سدیم  در بافت ها یا بروی راههای زدودن سدیم  از بافت ها و تسهیل خروج سدیم تمرکز کنیم.

محققین همچنین درحال بررسی تغییرات شیوه ی زندگی و درمانها پزشکی تأثیر گذار بر ذخیره ی سدیم و فشار خون هستند آنها همچنین تحقیق بروی سیستم تنظیمی لنفاوی – ایمنی در پوست و در سایر سیستم ها و ارگانها را ادامه می دهند.

دکتر Titzeمی گوید: یافته های آنها نشان می دهد که عملکرد سلولهای سیستم  ایمنی مانند یک تنظیم کننده ی فیزیولوژیکی متابولیسم می باشد.

 او می افزاید : شاید باید یک عملکرد دیگر را به عملکرد سیستم ایمنی اضافه کنیم و آن  هموستازی است که در آن سیستم ایمنی برای اطمینان از نرمال بودن مقدار الکترولیت ها  و متابولیت ها وارد عمل می شود و این عملکرد نیز به همان اندازه ی مقابله ی سیستم ایمنی با پاتوژنها مهم محسوب می شود.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/06/130603135314.htm